Všeobecné nákupní podmínky Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě
1. Rozsah působnosti
1.1 Tyto Všeobecné nákupní podmínky pro nákup zboží, zhotovování a převzetí díla a přijímání poskytovaných služeb (dále jen "Všeobecné nákupní podmínky") upravují právní vztahy mezi Zdravotním ústavem se sídlem v Ostravě, se sídlem Partyzánské náměstí 2633/7, Moravská Ostrava, 70200 Ostrava, IČO 71009396, zřízeném zákonem č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, nezapsaným v obchodním rejstříku (dále jen "Odběratel") a dodavatelem (dále jen „Dodavatel“) (společně rovněž jako „Smluvní strany“), založené na základě písemné smlouvy nebo Objednávky (dále rovněž jako „Smlouva“), jejímž předmětem je nákup zboží Odběratelem, zhotovování díla pro Odběratele nebo přijímání služeb poskytovaných Dodavatelem Odběrateli (dále společně také jako „Plnění“).
1.2 V případě, že obchodní podmínky Dodavatele obsahují ustanovení odlišná od těchto Všeobecných nákupních podmínek či jim odporující, jsou pro vztah mezi Odběratelem a Dodavatelem závazné tyto Všeobecné nákupní podmínky, ledaže by se Odběratel výslovně písemně zavázal ve Smlouvě jinak.
1.3 Obsahuje-li Smlouva ujednání odlišná od těchto Všeobecných nákupních podmínek, mají přednost ujednání uvedená ve Smlouvě. Dodavatel bere na vědomí a akceptuje, že Smlouvy mohou mít jak listinnou, tak elektronickou formu.
2. Vznik smluvního vztahu, užití subdodavatele
2.1 Smluvní vztah vzniká uzavřením Smlouvy s obsahem a podpisy na jedné listině, nebo bezvýhradným potvrzením Objednávky Dodavatelem ve lhůtě 5 pracovních dnů od jejího doručení Dodavateli. Není-li Objednávka v této lhůtě potvrzena (nebo není-li naplněna fikce stanovená v odst. 2.2 tohoto článku), k uzavření smluvního vztahu nedojde a Odběratel po uplynutí této lhůty již není Objednávkou vázán. Provedení jakýchkoliv změn Dodavatelem v předloženém návrhu Smlouvy či v zaslané Objednávce nezakládá vznik smlouvy. V takovém případě se jedná o nový návrh na uzavření Smlouvy předložený Dodavatelem a Smlouva vznikne až dnem doručení souhlasného vyjádření Odběratele, respektive dohodou smluvních stran o celém obsahu Smlouvy. Při uzavření rámcové smlouvy mezi Smluvními stranami platí ohledně akceptace dílčích smluv (objednávek) obdobně to, co je výše uvedeno pro akceptaci Objednávek.
2.2 V případě, že Dodavatel poskytne (byť částečně) Plnění nebo zahájí poskytování Plnění v souladu s Objednávkou během lhůty pro potvrzení Objednávky, považuje se to za bezvýhradné přijetí Objednávky Dodavatelem a uzavření Smlouvy. Poskytne-li Dodavatel plnění po uplynutí lhůty pro přijetí Objednávky, je Odběratel oprávněn plnění odmítnout.
2.3 Jakékoliv odchylky od Smlouvy, ať při potvrzování Smlouvy anebo při poskytování Plnění dle Smlouvy nejsou přípustné.
2.4 Dodavatel smí použít subdodavatele pouze na základě souhlasu Odběratele. Použije-li Dodavatel subdodavatele nebo jiné osoby, odpovídá za jejich Plnění a nahradí Odběrateli veškerou újmu jimi způsobenou stejně, jako by ji způsobil sám, a to i v případě, že se subdodavatel nebo taková třetí osoba zavázala při Plnění Dodavatele provést určitou činnost samostatně.
3. Cena a platební podmínky
3.1 Odběratel zaplatí za Plnění cenu sjednanou s Dodavatelem ve Smlouvě. Není-li výslovně ve Smlouvě ujednáno jinak, platí, že se jedná o cenu maximální, v níž jsou zahrnuty veškeré náklady související s dodáním a poskytnutím Plnění, jakož i poplatky a daně jako např. přepravné, dovozné, balné, instalace, cla apod.
3.2 Dodavatel je oprávněn vystavit daňový doklad (fakturu) teprve po převzetí Plnění Odběratelem, které je prosté vad dle podmínek uvedených v těchto Všeobecných nákupních podmínkách. Není-li ve Smlouvě výslovně uvedeno jinak, bude cena uhrazena bankovním převodem na účet Dodavatele se splatností minimálně 21 dnů ode dne doručení daňového dokladu Odběrateli. Dodavatel je oprávněn vystavit daňový doklad (fakturu) nejdříve v den úplného poskytnutí Plnění dle Smlouvy. Daňové doklady (faktury) musí obsahovat náležitosti stanovené platnými právními předpisy a číslo Smlouvy. Dále musí být daňový doklad (faktura) věcně správný, tj. výše fakturované částky i jednotkové ceny musí odpovídat Smlouvě. Počet kusů a množství musí souhlasit se skutečným rozsahem Plnění. Nebude-li daňový doklad obsahovat výše uvedené náležitosti, má Odběratel právo daňový doklad (fakturu), popřípadě jeho kopii vrátit k opravě a doplnění. Ode dne doručení bezvadného daňového dokladu (faktury) pak Odběrateli běží nová lhůta splatnosti. V případě, že Dodavatel není plátcem DPH, budou mít jím vystavené doklady přiměřené náležitosti daňového dokladu. Adresa pro doručení daňového dokladu: Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, Partyzánské náměstí 2633/7, Moravská Ostrava, 702 00 Ostrava. V případě elektronického zaslání faktury je dodavatel povinen doručit fakturu na adresu elektronické pošty odběratele: fakturace@zuova.cz
3.3 Odběratel je oprávněn požadovat po Dodavateli, aby k vystaveným daňovým dokladům (fakturám) přiložil dokumenty dohodnuté ve Smlouvě dokumentující nárok Dodavatele na vystavení a úhradu příslušného daňového dokladu (faktury). Dohodnutá příloha daňového dokladu je považována za náležitost daňového dokladu dle odstavce 3.2 tohoto článku.
3.4 Bude-li ve Smlouvě sjednána cena v jiné měně než v českých korunách, bude cena na daňovém dokladu (faktuře) uvedena v dohodnuté měně a v českých korunách, přičemž pro přepočet z dohodnuté měny na české koruny se použije kurzu vyhlášeného Českou národní bankou nebo příslušnou národní bankou Dodavatele ke dni vystavení příslušného daňového dokladu (faktury) Dodavatelem.
3.5 Bude-li Odběratel v prodlení s úhradou řádně vystaveného daňového dokladu (faktury), potom je Dodavatel oprávněn požadovat zákonný úrok z prodlení podle nařízení vlády č. 351/2013 Sb. Úrok z prodlení bude splatný do 30 kalendářních dnů ode dne doručení účetního dokladu, kterým bude příslušný úrok z prodlení účtován.
3.6 Odběratel je oprávněn jednostranně započíst jakékoliv pohledávky za Dodavatelem vyplývající ze Smlouvy nebo vzniklé v souvislosti s ní. To platí i pro pohledávky nejisté nebo neurčité. Odběratel není oprávněn jednostranně započíst jakoukoliv pohledávku vůči Odběrateli s odkazem na ust. § 42 odst. 2 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích.
3.7 Smluvní strany se dohodly, že nastane-li v souvislosti s Dodavatelem či jeho Plněním jakákoliv skutečnost v důsledku níž se může vůči Odběrateli uplatnit ručení za daň odváděnou Dodavatelem ve smyslu zákona o DPH, (i) je Odběratel oprávněn nezaplatit Dodavateli vyúčtovanou DPH a odvést ji přímo správci daně a zároveň (ii) je Odběratel rovněž oprávněn od Smlouvy odstoupit. V případě, že z důvodu porušení povinností vyplývajících ze zákona o DPH Dodavatelem bude Odběratel jako ručitel vyzván příslušným správcem daně k zaplacení dlužné částky DPH za zhotovitele, a to z jakéhokoliv důvodu, a tuto dlužnou částku DPH za něj uhradí, zavazuje se zhotovitel uhradit Odběrateli tuto dlužnou částku do 30 dní ode dne, kdy k tomu bude ze strany Odběratele písemně vyzván.
4. Dodání a převzetí zboží, smluvní pokuta
4.1 Místem dodání Plnění je adresa uvedená jako místo dodání ve Smlouvě. Není-li místo dodání uvedeno ve Smlouvě, potom se Dodavatel zavazuje dodat Plnění na adresu sídla Odběratele. Totéž platí pro náhradní dodávky za vadné a veškeré opakující se dodávky.
4.2 Dodavatel zároveň s dodáním Plnění předá Odběrateli i veškerou nezbytnou a příslušnými předpisy požadovanou dokumentaci (návody, manuály, prohlášení o shodě atd.) v českém jazyce a doklady nezbytné k převzetí Plnění a jeho užití, není-li ve Smlouvě uvedeno jinak. V případě dodávky technického zařízení či přístrojů je dále součástí dodávky řádné proškolení oprávněných zaměstnanců Odběratele, které je zahrnuto v ceně předmětu Smlouvy.
4.3 Dodavatel se zavazuje dodat či provést Plnění v termínu či v době uvedené ve Smlouvě, jinak v době přiměřené povaze Plnění.
4.4 Je-li Plněním dodání zboží, musí být zabaleno způsobem, jenž umožní jeho bezpečnou dopravu na místo dodání a bude jej dostatečně chránit proti vnějším vlivům.
4.5 Dodavatel neprodleně oznámí Odběrateli každé předpokládané zpoždění dodání Plnění. Je-li možné uskutečnit včas pouze částečnou dodávku, Dodavatel provede alespoň tuto částečnou dodávku ve sjednaném termínu, ledaže Odběratel uloží Dodavateli, aby uskutečnil celou dodávku ve sjednaném pozdějším termínu. Takové sjednání pozdějšího termínu dodávky nemá vliv na nárok Odběratele na smluvní pokutu podle těchto Všeobecných nákupních podmínek.
4.6 Součástí Plnění je dodací list, předávací protokol či servisní list, případně jejich obdoba, který musí obsahovat minimálně údaje podle Smlouvy, zejména však číslo Smlouvy/Objednávky, označení Odběratele a Dodavatele a přesné označení Plnění a jeho množství podle Smlouvy. K převzetí Plnění dojde podepsáním uvedeného dokumentu oběma smluvními stranami.
4.7 Odběratel je povinen od Dodavatele převzít Plnění výlučně jen v případě, je-li předáváno (odevzdáváno) řádně, tj. dle podmínek stanovených Smlouvou a v souladu s právními předpisy. Odběratel může převzít i Plnění obsahující vady nebránící jeho řádnému a bezpečnému užívání; tím nejsou dotčena jeho práva z vad. V případě, že v písemném potvrzení o předání a převzetí Plnění jsou uvedeny vady, platí, že Odběratel převzal Plnění s výhradou odstranění uvedených vad v určeném termínu; není-li termín určen, platí, že je Dodavatel povinen vady odstranit bezodkladně, nejdéle do 15 dnů.
4.8 Je-li Dodavatel s dodávkou Plnění, či jeho části v prodlení, je povinen zaplatit Odběrateli smluvní pokutu ve výši 0,1 % z hodnoty nedodaného Plnění bez DPH dle příslušné Smlouvy za každý započatý kalendářní den prodlení. Dodavatel je povinen zaplatit smluvní pokutu do 10 dnů od doručení písemné výzvy Odběratele. Případné nároky Odběratele na náhradu újmy zůstávají uhrazením smluvní pokuty v souladu s tímto ustanovením nedotčeny.
4.9 V případě prodlení Dodavatele s dodáním či Plněním je Odběratel oprávněn, po uplynutí dodatečné přiměřené doby pro splnění povinnosti Dodavatelem, od Smlouvy odstoupit. Za přiměřenou dobu Smluvní strany pro tento účel považují dobu 5 pracovních dnů.
5. Zvláštní ustanovení ke smlouvě o dílo
5.1 Je-li sjednaným Plněním dílo, Dodavatel je povinen zhotovit dílo či poskytnout služby v termínu uvedené ve Smlouvě.
5.2 Odběratel je oprávněn udělovat Dodavateli pokyny ohledně způsobu provádění díla. Dodavatel je povinen zajistit provedení díla pracovníky s potřebnou odbornou způsobilostí a kvalifikací odpovídající příslušným předpisům pro provádění díla. Odběratel je oprávněn žádat doložení příslušných oprávnění pro tuto činnost. V případě porušení těchto povinností je Odběratel oprávněn od Smlouvy odstoupit.
Je-li předmětem Plnění oprava či servis věcí Odběratele a nelze-li je provést u Odběratele, náklady na přepravu věcí do servisního střediska Dodavatele či jinam hradí Dodavatel. Tyto náklady jsou v ceně Plnění již zahrnuty. Nebezpečí škody na věci nese Dodavatel po celou dobu, kdy věc není v držení Odběratele.
5.3 Dodavatel je povinen předvést způsobilost díla dle § 2605 občanského zákoníku. Odběratel je oprávněn dílo po dobu maximálně dvou týdnů po dodání díla přezkoumat, zda odpovídá sjednaným podmínkám a zda nemá vady (akceptační procedura). Dodavatel umožní Odběrateli prohlídku díla. V případě, že dílo odpovídá sjednaným podmínkám a nemá vady, Odběratel dílo převezme. O převzetí díla smluvní strany podepíší předávací protokol, či obdobný dokument, který má tytéž náležitosti. V případě, že dílo neodpovídá sjednaným podmínkám či má vady (kromě drobných vad, které nebrání jeho užívání), oznámí Odběratel ve lhůtě 2 týdnů Dodavateli existující vady a převzetí odmítne, popř. je Odběratel oprávněn převzít dílo pouze zčásti. V takovém případě je Dodavatel povinen odstranit zjištěné vady do 15 dnů ode dne jejich oznámení. Pokud se nepodaří odstranit vady do 15 dnů, je Odběratel oprávněn uplatnit svá zákonem stanovená práva, zejména právo odstoupit od Smlouvy a je dále též oprávněn zajistit si odstranění vady prostřednictvím třetí osoby na náklady Dodavatele.
5.4 Dodavatel neprodleně oznámí Odběrateli každé předpokládané zpoždění provedení díla dle Smlouvy. Je-li možné uskutečnit včas pouze částečnou dodávku Plnění, Dodavatel provede alespoň tuto částečnou dodávku ve sjednaném termínu, ledaže Odběratel uloží písemně Dodavateli, aby provedl dílo ve sjednaném pozdějším termínu. Takové sjednání pozdějšího termínu dodávky nemá vliv na nárok Odběratele na smluvní pokutu podle těchto Všeobecných nákupních podmínek. Pokud lze již v průběhu dodací lhůty mít oprávněně za to, že Dodavatel nebude schopen dodržet sjednaný termín dodávky, je Odběratel oprávněn na náklady a nebezpečí Dodavatele učinit veškerá přiměřená opatření k odvrácení hrozícího prodlení, případně od Smlouvy odstoupit.
5.5 Dodavatel dodá s poskytnutou službou nebo zhotoveným dílem současně veškeré nezbytné doklady, a to v českém jazyce. Součástí dodávky, resp. předání díla, je i řádné proškolení oprávněných zaměstnanců Odběratele, které je zahrnuto v ceně předmětu Smlouvy.
5.6 Je-li Dodavatel se zhotovením díla, či jeho části či poskytnutím služeb v prodlení, je povinen zaplatit smluvní pokutu ve výši 0,1 % z hodnoty Plnění bez DPH dle příslušné Smlouvy za každý další započatý kalendářní den prodlení. Dodavatel je povinen zaplatit smluvní pokutu do 10 dnů od doručení písemné výzvy Odběrateli. Případné nároky Odběratele na náhradu újmy zůstávají uhrazením smluvní pokuty v souladu s tímto ustanovením nedotčeny.
6. Odpovědnost za vady, záruka za jakost, nebezpečí škody na věci
6.1 Dodavatel odpovídá Odběrateli za vady, které Plnění má v okamžiku jeho převzetí Odběratelem a za vady Plnění, které se projeví v záruční době.
6.2 Pokud Dodavatel nebo výrobce neposkytuje záruku delší, je záruční doba na dodané zboží 24 měsíců a na provedené dílo 3 měsíce na práce a 6 měsíců na materiál. Záruční doba začíná běžet převzetím Plnění.
6.3 Odběratel je v rámci záruky oprávněn uplatnit jeden, více, či všechny nároky uvedené v tomto článku, pokud je lze z povahy věci uplatňovat společně. Volba nároků z odpovědnosti ze záruky, jakož i volba způsobu, kterým mají být zjištěné vady odstraněny, náleží výhradně Odběrateli. Odběratel je bez ohledu na charakter vady a závažnost porušení této smlouvy výskytem vady vždy oprávněn (I.) požadovat odstranění vad dodáním náhradního plnění za plnění vadné, (II.) požadovat odstranění vad opravou díla, jestliže vady jsou opravitelné, (III.) požadovat přiměřenou slevu z ceny, (IV.) odstoupit od smlouvy.
6.4 Uplatněné vady dodaného Plnění je Dodavatel povinen odstranit ve lhůtě 15 dnů od jejich uplatnění. Veškeré náklady spojené s odstraněním vad, včetně cestovného, montáží, demontáží, přepravou reklamované věci atd. nese Dodavatel. Nepodaří-li se vady ve stanové lhůtě odstranit, je Odběratel oprávněn (I.) od smlouvy zcela nebo zčásti odstoupit, nebo (II.) na náklady zhotovitele buď sám, nebo prostřednictvím třetí osoby přistoupit na náklady Dodavatele k odstraňování vady, přičemž povinnosti Dodavatele ze záruky za jakost a z odpovědnosti za vady tím nejsou dotčeny.
Smluvní strany výslovně vylučují aplikaci ust. §2110 až § 2112 a ust. § 2618 občanského zákoníku.
6.5 Dodané Plnění musí odpovídat všem platným právním předpisům České republiky, které se na něj v okamžiku dodání vztahují, včetně doporučených technických norem, ergonomických předpisů, bezpečnostních předpisů a předpisů týkajících se životního prostředí.
6.6 Vlastnické právo k Plnění přechází na Odběratele dnem jeho převzetí. Nebezpečí škody na Plnění přechází na Odběratele dnem jeho převzetí.
7. Užití softwaru a jiných autorských děl
7.1 V případě, že je součástí Plnění Dodavatele vytvoření autorského díla (např. software), poskytuje Dodavatel Odběrateli oprávnění autorské dílo užít (dále také „Licenci“), a to jak k celku, tak k jeho jednotlivým částem. Licence je poskytována jako výhradní, umožňující užití autorského díla jakýmkoliv známým způsobem, v neomezeném množstevním a územním rozsahu a s časovým rozsahem omezeným dobou trvání majetkových autorských práv k autorskému dílu. Dodavatel se zavazuje zdržet se užití autorského díla v rozsahu Licence udělené Odběrateli. Odběratel není povinen využít Licenci. Je-li autorské dílo software, nabývá Odběratel Licenci k jeho strojovému i zdrojovému kódu, a Dodavatel je povinen předat Odběrateli dokumentovaný zdrojový kód k takovémuto počítačovému programu.
7.2 Výše uvedené se vztahuje i na veškerá technická řešení, koncepce, know-how, postupy či metody zpracování dat, analytické nástroje, pracovní dokumentaci, diagramy, schémata a koncepty, pokud jsou vyvinuty Dodavatelem při poskytování Plnění a nemají charakter autorského díla.
7.3 Bude-li v rámci Plnění Odběrateli Dodavatelem poskytnuto autorské dílo, které není vytvořeno jako součást Plnění a k němuž Dodavatel poskytuje nebo zajišťuje v rámci Plnění Licenci (např. standardní software nevytvořený výhradně pro Odběratele), pak se použijí podmínky Licence příslušného standardního software a poskytovaná Licence je nevýhradní.
7.4 Cena za poskytnutí oprávnění dle tohoto článku Dodavatelem je již plně zahrnuta v ceně Plnění, jehož součástí je autorské dílo.
8. Autorská, průmyslová práva a vlastnická práva
8.1 Dodavatel je povinen zajistit, aby Odběratel (i v případě dalšího prodeje Plnění), byl oprávněn dodané Plnění (zejména zboží či dílo), k nimž se váží autorská či průmyslová práva či právo k ochranné známce užívat, jakož i poskytnout, úplatně či bezúplatně, v souladu s příslušnými právními předpisy třetím osobám a nebyly vůči němu vzneseny žádné nároky ze strany třetích osob z důvodu porušení autorských nebo průmyslových práv, práv k ochranné známce či jiných práv.
8.2 Dodavatel je odpovědný za zajištění stavu dle odstavce 8.1 tohoto článku. V případě, že třetí osoba uplatní vůči Odběrateli jakýkoliv nárok z důvodu porušení autorských, průmyslových či jiných práv, je Dodavatel povinen na své náklady a nebezpečí zjednat nápravu a uhradit Odběrateli újmu, která mu vznikla.
8.3 Odběratel bude neodkladně písemně informovat Dodavatele o nárocích uplatňovaných třetí osobou dle odstavce 8.2 tohoto článku a umožní mu veškerá potřebná právní, technická či jiná obranná opatření. Dodavatel bude nepřetržitě informovat Odběratele o stavu řízení a podniknutých opatřeních.
8.4 Veškeré předměty či dokumentace, které dá Odběratel k dispozici Dodavateli na základě předávacího protokolu k realizaci předmětu Smlouvy, zůstávají ve vlastnictví Odběratele a Dodavatel je povinen tyto předměty či dokumentaci vrátit bezprostředně poté, co došlo z jeho strany ke splnění předmětu Smlouvy.
9. Další ustanovení
9.1 Smluvní strany se dohodly, že o obsahu smluvního vztahu, jakož i o veškerých informacích, které smluvní strany získají v souvislosti s Plněním Smlouvy, pokud tyto informace nejsou v občanských kruzích běžně dostupné a o kterých mohly předpokládat při vynaložení úsilí, které na nich lze spravedlivě požadovat, že na utajení těchto informací má vzhledem k jejich povaze druhá smluvní strana oprávněný zájem (dále jen „Důvěrné informace“), jsou povinny zachovávat mlčenlivost a zajistit, aby nedošlo k jejich úniku. Smluvní strany se zavazují zachovávat důvěrnost poskytnutých informací minimálně na stejné úrovni, jako chrání své důvěrné informace obdobného charakteru, nejméně však v míře obvyklé s přihlédnutím ke všem okolnostem. Smluvní strany se dále zavazují, že veškeré Důvěrné informace, které od sebe navzájem získají, budou použity výhradně pro Plnění účelu, ke kterému budou sdělující stranou určeny. Bez ohledu na výše uvedené jsou strany oprávněny poskytnout bez omezení Důvěrné informace svým daňovým či právním poradcům, kteří jsou vázáni mlčenlivostí, jakož i v případě, že povinnost je poskytnout vyplývá z rozhodnutí soudu či orgánu veřejné moci či z právního předpisu (např. zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů).
9.2. Na Smlouvu dopadá povinnost uveřejnění v registru smluv ve smyslu zákona č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákona o registru smluv), ve znění pozdějších předpisů, pokud není aplikována některá z výjimek v tomto zákoně uvedená. Nedohodnou-li se Smluvní strany ve Smlouvě, která z nich provede uveřejnění Smlouvy v registru smluv, je kterákoliv Smluvní strana oprávněna tak učinit kdykoliv po uzavření Smlouvy.
9.3 Dodavatel prohlašuje, že
a) není on sám, jeho poddodavatel, prostřednictvím kterého případně prokazuje kvalifikaci ve výběrovém řízení, nebo event. dodavatel, se kterým podává společnou nabídku, veřejným funkcionářem uvedeným v § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, který v obchodní společnosti nebo v jím ovládané osobě vlastní podíl představující alespoň 25 % účasti společníka v obchodní společnosti.
b) není subjektem nebo osobou, na kterou se vztahují sankce pro oblast veřejných zakázek ve smyslu zákona č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí a ve smyslu zákona č. 1/2023 Sb., o omezujících opatřeních proti některým závažným jednáním uplatňovaných v mezinárodních vztazích,
c) finanční prostředky (platby) hrazené Odběratelem na základě této Smlouvy přímo nebo nepřímo ani jen zčásti neposkytne a nebudou zpřístupněny osobám, subjektům či orgánům, vůči kterým platí tzv. individuální finanční sankce ve smyslu čl. 2 odst. 2 Nařízení Rady (EU) č. 208/2014 ze dne 5. 3. 2014 o omezujících opatřeních vůči některým osobám, subjektům a orgánům vzhledem k situaci na Ukrajině a Nařízení Rady (ES) č. 765/2006 ze dne 18. 5. 2006 o omezujících opatřeních vůči prezidentu Lukašenkovi a některým představitelům Běloruska a které jsou uvedeny na tzv. sankčních seznamech (dle příloh č. 1 obou nařízení); bude-li kterékoliv z těchto nařízení v budoucnu doplněno, změněno či nahrazeno jinou legislativou obdobného významu, uvedená povinnost se uplatní obdobně.
9.4 Prokáže-li se jakékoliv prohlášení Dodavatele uvedené v čl. 9.3 za nepravdivé, byť zčásti, má Odběratel právo od Smlouvy odstoupit. Současně má Odběratel právo požadovat po Dodavateli smluvní pokutu ve výši 100.000 Kč, a to za každý jednotlivý případ porušení dané povinnosti, resp. předmětných sankčních opatření. Zaplacením smluvní pokuty není dotčen nárok Objednatele na náhradu škody.
10. Výpověď Smlouvy a odstoupení od Smlouvy
10.1 Zavazuje-li Smlouva Smluvní strany k opakovanému, pravidelnému či průběžnému Plnění, je Odběratel oprávněn kdykoliv Smlouvu vypovědět i bez udání důvodu. Výpovědní doba v takovém případě činí 1 měsíc a počíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla výpověď doručena Dodavateli.
10.2 Kterákoliv ze Smluvních stran je oprávněna odstoupit od Smlouvy zejména v případech uvedených v těchto Všeobecných nákupních podmínkách a/nebo v případech stanovených platnými právními předpisy. Odstoupení nabývá účinnosti dnem doručení písemného oznámení o odstoupení od Smlouvy druhé smluvní straně.
10.3 Odběratel je oprávněn odstoupit jak od části, tak od celé Smlouvy (tedy ohledně části a/nebo celého Plnění), a to i tehdy bylo-li Plnění již částečně poskytnuto a/nebo takové poskytnuté Plnění může mít pro Odběratele význam.
10.4 Ukončením Smlouvy nejsou dotčena práva Smluvních stran na uhrazení smluvních pokut nebo náhrady újmy (škody).
11. Řešení sporů
11.1 Veškeré spory vyplývající z Plnění, výkladu nebo ukončení Smlouvy, či smluv uzavíraných na základě a v souladu s těmito Všeobecnými nákupními podmínkami budou smluvní strany v maximální možné míře řešit smírnou cestou, a to zejména prostřednictvím jednání oprávněných osob a/nebo statutárních orgánů smluvních stran.
11.2 Veškeré spory, které se smluvním stranám nepodaří vyřešit smírnou cestou, budou řešeny věcně příslušným soudem České republiky.
12. Závěrečná ustanovení
12.1 Postoupení práv a povinností vč. postoupení pohledávek vzniklých mezi Odběratelem a Dodavatelem je možné pouze s výslovným předchozím písemným souhlasem Odběratele.
12.2 Dodavatel je povinen, v případě, že poskytuje Plnění v prostorách Odběratele, dodržovat interní pravidla Odběratele týkající se ochrany majetku, ochrany životního a pracovního prostředí, bezpečnosti a hygieny práce a požární ochrany, s nimiž jej Odběratel seznámil.
12.3 Nedohodnou-li se smluvní strany jinak, nahrazuje se veškerá újma způsobená v souvislosti s Plněním dle Smlouvy v penězích.
12.4 Obsah práv a povinností smluvních stran ze Smlouvy a těchto Všeobecných nákupních podmínek se vykládá v prvé řadě vždy podle jazykového vyjádření jednotlivých ustanovení Smlouvy a těchto Všeobecných nákupních podmínek. K úmyslu jednajícího lze přihlédnout, jen není-li v rozporu s jazykovým vyjádřením a současně pokud jednající s tímto úmyslem prokazatelně seznámil druhou smluvní stranu ještě před uzavřením Smlouvy.
12.5 Stanou-li se některá ustanovení těchto Všeobecných nákupních podmínek nebo Dohod uzavřených s Dodavatelem zcela nebo částečně neplatná či neúčinná, nemá to vliv na platnost a účinnost Všeobecných nákupních podmínek nebo Smlouvy v ostatních částech.
12.6 Obě smluvní strany na sebe ve smyslu § 1765 odst. 2 a § 2620 odst. 2 Občanského zákoníku přebírají nebezpečí změny okolností.
12.7 Právní vztahy vzniklé na základě Smlouvy a těchto Všeobecných nákupních podmínek se řídí a vykládají v souladu se zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a ostatními právními předpisy České republiky.
12.8 Dodavatel uzavřením Smlouvy potvrzuje, že neshledává v těchto Všeobecných nákupních podmínkách přítomnost ustanovení, která nemohl rozumně očekávat.
V Ostravě dne 1. 11. 2024
Ing. Eduard Ježo, v.r.
ředitel Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě
Aktuality
Prohlédněte si nové pracovní nabídky
Odběry vzorků na konci roku 2024
Termíny pro letošní výsledky analýz vzorků.
Evropský testovací týden
Poradny Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě se připojí k Evropskému testovacímu týdnu HIV a rozšíří provozní dobu.
XI. česko-slovenská konference "Doprava, zdraví a životní prostředí"
Ve dnech 8. až 9. října jsme se zúčastnili XI. Česko-slovenské konference „Doprava, zdraví a životní prostředí“ v Pasohlávkách.
Znovuotevření pracoviště v Opavě
Od 29. 10. 2024 opět otevíráme pracoviště v Opavě na ulici Olomoucká 1208/80.
Zobrazit všechny aktuality